torsdag 3. mars 2011

Kosemat til helga? Mmmm :)

Hei dere!
Her i heimen har jeg nok med å holde det ryddig for tida,
det blir fint lite kreative krumspring...
Derfor blir det lite heim og litt mer matblogging!
Det er vel greit en gang i blant det og?
Sist lørdag kosa vi oss med scampi og kamskjell,
tenkte jeg skulle dele med dere hvordan jeg pleier å gjøre det.
Det en nemlig utrolig lettvint,
men skikkelig kosemat!
Og det vet jeg jo at flere av dere liker ;)
Jeg starter alltid med RÅ scampi,
syns konsistensen blir så mye bedre enn med de ferdig kokte.
Renser scampien og legger i en bolle,
denne gangen altså med kamskjell.
Så heller jeg på sånn passe med soyasaus og olje
(ja, jeg hater egentlig "sånn passe" jeg også...men i dette tilfellet er det nå bare sånn det er da!!)
Så har jeg oppi et par knuste fedd hvitløk og ca en halv hakket rød chili
(til en halv kilo scampi)
Salter og peprer litt...og det er faktisk det hele!
Litt fersk ingefær er også godt i for de som er glade i det :)
Lar det stå og godgjøre seg litt før jeg steker det
Kunsten er å ikke steke for mye,
de skal akkurat bli rosa!
Mmmmm :)
I det siste har det blitt mye focaccia her i huset,
det er jo SÅ deilig tilbehør!
Det som er så genialt er at man trenger jo ikke engang egen oppskrift!
Det er bare å ta pizzadeigoppskriften x 2 det!
Og så smøre godt med olje i langpanna før man slenger deigen oppi,
trykke den ut og helle på et lite lass med god olje ;)
Maldonsalt er et must,
og jeg syns frisk timian er aller best på toppen
(jeg steker focacciaen nederst i ovnen på 250 grader, ca 15 minutter)
Aaah...fikk i grunnen lyst på alt dette NÅ jeg altså ;)
Det så unektelig ganske godt ut, ikke sant?!
HER finner du oppskrift på basilikumdip som er veldig god til scampi,
anbefaler på det sterkeste :)
I tillegg bruker vi sweet chili-saus,
og på lørdag hadde vi tilfeldigvis grønn olivenpasta i tillegg.
Veeeldig godt altså :)
Kos dere,
ha ei riktig fin helg alle sammen!
Klem fra Barbro
...som skal bruke deler av helga på å stresse over det faktum
at hun straks er nærmere 40 enn 30 ;)
Kakefest, med andre ord!

4 kommentarer:

Tovepia sa...

Du presenterer de herligste retter!! dette kunne jeg gjerne fått servert..er så elendig på matlaging selv:O)
Kos deg med bursdag i helga, du blir nå ikke såå gammel:O)
Klem fra meg;)

s h i n e d e s i g n sa...

Ah....så deilig dette så ut! Dårlig matlyst her i huset for tiden, men nå fikk jeg lyst til å lage noe godt. Fin fredag til deg :-)

Smykkas sa...

Det så helt vidunderlig ut alt sammen. Fikk faktisk vann i munnen.

Klem

En rosa fugl sa...

Focaccia er godt:) Scampi og kamskjell har jeg aldri prøvd, og vet ikke om jeg noen gang vil prøve. Viktigste er at du liker det, og det var fine bilder likevel! :D